Kuntavaalit 2017

Voiko tehokasta kuntavaalityötä tehdä kohtaamalla ihmisiä somessa?

Kaveri kertoi, kuinka oli kuntavaaliehdokkaille suunnatussa somekoulutuksessa kuullut pysäyttävän kysymyksen. Kysyjä kertoi asuvansa niin pienellä paikkakunnalla, että aktiivisella kampanjoinnilla kylän torilla voi tavata kaikki äänestysikäiset ihmiset henkilökohtaisesti. Mitä järkeä on siis kampanjoida somessa tai kuluttaa rahansa mainontaan, joka tavoittaa vain välillisesti ihmiset?

Kaverini epäröi vastausta ja myönsi että toki henkilökohtainen kohtaaminen on moninverroin tehokkaampaa kuin someläsnäolo. Kun kaverini kertoi minulle kohtaamisesta, jäin itse pohtimaan muutamia vastauksia kysymykseen mitä on hyvä vaalityö verkossa?

Olen kysyjän kanssa samaa mieltä siitä, että torilla tapaaminen on tehokkain muoto kohdata ihmisiä ja kertoa omasta ajattelusta. Näin voi antaa hyvän kuvan itsestään ja persoonastaan. Se todennäköisesti jättää aina jonkinlaisen muistijäljen äänestäjän mieleen.

Mutta silti, se ei sulje pois someläsnäolon tärkeyttä koska:

  1. Torilla voit vastata vain yhdelle ihmiselle kerrallaan. Tapaamillasi ihmisillä on aikaa rajoitetusti. Osa toki ehtii jutella kanssasi tuntikausia, mutta entäpä muut? Kun tulee viidenkin hengen ryhmä luoksesi, niin ehditkö selostaa jokaiselle tapaamallesi ihmiselle esimerkiksi ajamasi kuntatalouden tervehdyttämisohjelman yksityiskohdat ja ympäristöstrategian kehitysehdotukset. Todennäköisesti et, aina mennään äänekkäimmän keskustelijan ehdoilla. Kun kampanjaasi tukee omat vaalisivut ja aktiivinen toiminta sosiaalisessa mediassa, voit huoletta jutustella porukassa mukavia ja keskittyä antamaan hyvän kuvan persoonastasi.
  2. Kannanotot päivänpolitiikkaan. Sosiaalisen median ja oman vaalisivusi avulla voit ottaa kantaa päivänpolitiikkaan. Jos kampanja-aikana sattuu jotain merkittävää joka koskee kotikuntasi ei kolme viikkoa sitten jakamasi painetut vaaliesitteet paljon auta. Tarvitset kanavan olla mukana julkisessa keskustelussa.
  3. Kohtaamasi ihmisen tiedonnälkä ja vireystila? Ei ole yhdentekevää missä vaiheessa päivän askareita kohtaat ihmisen. Haluaisitko itse kuulla kuntataloudesta sillä hetkellä kun pohdit pitäisikö ostaa keittämiseen tai uuniin sopivaa perunalajiketta? Syvällisemmät perustelut ja mutkikkaimmat kuntapolitiikan ajatukset on parempi kirjata kampanjasivuillesi ja vinkata niistä toritapaamisten yhteydessä. Tällöin ihmiset voivat tutustua niihin silloin kun he ovat oikeassa vireystilassa, valmiita tutustumaan aiheeseen ja ajatuksiisi.
  4. Muisti. Kun tapaat ihmisen torilla kerran, esimerkiksi kolme viikkoa ennen ennakkoäänestystä, on äänestyspäätös monella vielä täysin auki. Voitko olla varma, että kohtaamasi ihminen muistaa juuri sinut äänestyspäätöksen äärellä?
  5. Haluaisitko muistuttaa olemassaolostasi vaikka sosiaalisessa mediassa, koska todennäköisesti äänestäjä on selannut jotain sosiaalisen median palvelua saman päivän aikana.
  6. Suosittelijat. Onko sinulla aktiivisia puolestapuhujia kaikkialla äänestäjien vaikutuspiirissä? Onnittelut jos näin on, mutta uskoisin että on tehokkaampaa kerätä suosittelijoiden tarinat sinusta vaikka verkkosivuille ja linkata niihin sosiaalisessa mediassa. Näin saat lukijat tulemaan sivuillesi, lukemaan ajatuksistasi, ja tutustumaan persoonasi parhaisiin puoliin suosittelijoidesi tarinoiden avulla.

Summa summarum – Henkilökohtaista kontaktia ei voita mikään. Mutta älä silti jätä käyttämättä muita vaalikampanjan tukitoimia silkasta skeptisyydestä. Sosiaalisen median käyttö on yksi tärkeimmistä tavoista vähintäänkin muistuttaa omasta olemassaolosta. Parhaimmillaan se ohjaa täysin uusia potentiaalisia äänestäjiä tutustumaan ajatuksiisi, myös niitä jotka eivät koskaan tulisi sinulle torilla juttelemaan. Se auttaa myös kampanjasuunnittelussa, sosiaalisen median reaktioiden perusteella saat jo hyvää tuntumaa siitä mitkä kulloinkin ovat keskeisimpiä puheenaiheita ja voit testata toimivatko valitsemasi vaaliteemat keskustelunherättäjinä?

Jos haluat olla tulevaisuuden kuntapäättäjä, kannattaa kampanjointi ja verkoston kerääminen aloittaa jo nyt. Hyviä esimerkkejä aktiivisista kuntapäättäjistä on Facebookin puolella Timo Harakka, Twitterissä taas kannattaa tutustua esimerkiksi Pekka Saurin profiiliin.

Kuntavaalit 2017 ehdokastyö on syytä aloittaaa nyt. Jos sinulla on jo kampanjasivu käytössässä ja somekanavissa käy kuhina, tarkasta vielä nämä muutamat asiat kotisivuiltasi, niin saat etua ehdokaskisaan.

Käynnistä kampanja nyt!

Digitoimisto Kehittämö tarjoaa käyttöösi erityisesti vaalikampanjointiin suunnitellun Valittu-kotisivun. Sivusto on erittäin helppokäyttöinen ja edullinen (149€/vuosi). Saat kotisivun heti 14 päivän ilmaiseen koekäyttöön ja jos päätät tilata sivuston, niin varaamme niille haluamasi verkko-osoitteen (esim. ehdokkaannimi.fi) ja voit aloittaa kampanjoinnin.





Tutustu kampanjasivuihin maksutta




Mika Minkkinen

Mika Minkkinen