Kuntavaalit 2017

Nämä kaksi käytännön vinkkiä auttavat suunnittelemaan tehokkaan vaalikampanjan

Verkossa yhä pienemmän budjetin kampanjoilla on mahdollista saada isoja tuloksia. Kaikki ei ole kiinni mediajulkisuudesta, vaan tavoitteellinen, suunnitelmallinen ja kekseliäs tekeminen voi nostaa pienenkin tekijän parrasvaloihin.

Käytä näitä kahta suunnitteluohjetta pohjana, kun suunnittelet kampanjaasi, niin kampanjatyöstäsi tulee tehokkaampaa, suunnitelmallisempaa ja ehkä jopa hauskempaa.

Parasta näissä vinkeissä on se, että suunnittelu on nopeaa eikä kovin työlästä. Kun kampanja etenee ja tietämys lisääntyy, niin suunnitelmia voi aina hienosäätää. Näin kampanjastasi tulee tehokkaampi, tarkempi ja tuloksellisempi viikko viikolta, vaali vaalilta.

Valitse teemat myös hakukonetta silmälläpitäen

Hakukoneet ovat portinvartijoita, ne ohjaavat kävijöitä sinun tai kilpakumppaneidesi sisältöjen pariin. Kampanjasi kannalta on olennaista että teemasi ovat hyvin esillä silloin kun sinulle tärkeitä aiheita verkosta haetaan. Rahalla voit ostaa näkyvyyttä tärkeimpien avainsanojen yhteydessä, mutta pienellä suunnittelulla voit säästää mainoskuluissa tai ainakin välttää kilpailua kaikkein kalleimpien hakusanojen yhteydessä.

Kun aloitat kampanjan ajoissa (lue kirjoitus aikaisen kampanjastartin hyödyistä) voit keskittyä nostamaan sijoitustasi hakutuloksissa itsellesi tärkeiden aiheiden parissa, jopa ilmaiseksi. Kun tuotat sisältöä säännöllisesti ja suunnitelmallisesti avainsanastrategian mukaisesti saat arvokasta näkyvyyttä pienellä vaivannäöllä.

Pienellä tutkimustyöllä löydät kampanjaasi parhaiten sopivat avainsanat. Työkaluja avainsanatutkimukseen löytyy useita. Voit tehdä tutkimusta ilmaiseksi esimerkiksi Googlen avainsanojen suunnittelutyökalua tai suosittua Übersuggestia.

Avainsanojen valinnassa kannattaa tutkia mitkä avainsanat ovat sopivan suosittuja. On tärkeää että hakusanalla tehdään riittävästi hakuja, jotta kohdehenkilöitä on enemmän kuin muutama kymmenen, Suomen mittakaavassa pari kolmesataa hakua kuussa on hyvä minimi.

Vältä hakusanoja, joissa on kova kilpailu. Jos valitset hakusanastrategiaasi vain kovasti kilpailtuja hakusanoja, joudut tekemään kovasti töitä (ja käyttämään rahaa), jotta sisältösi nousevat kärkisijoille hakutuloksissa.

Hyvä avainsanastrategia auttaa sinua ja tiimiäsi sisällöntuotossa, sen myötä sivupolut karsiutuvat ja sisältöjä tulee tuotetuksi juuri oikeisiin tärkeisiin aiheisiin.

Luo kohdehenkilöt

Unohda abstrakti kohdeyleisö ja tee kohdehenkilö. Anna henkilölle nimi, kasvot ja tarina. Kuvaile kohdehenkilön perhettä, töitä, arvoja ja elämänrytmiä. Kirjoita mallihenkilökuvaukseen minkälaisen ihmisen haluat kampanjassasi kohdata.

Kun annat kohdehenkilölle nimen, kasvot ja elämäntarinan, on viestinnän toteuttaminen isossakin tiimissä yhtenäistä. Sisällöntuotannosta tulee myös hauskaa kun kohdehenkilösi elää ja kehittyy tiimisi mukana. Jokaiselle tiimisi tuottamalle viestille on jo suunnitteluvaiheessa olemassa lukija, jonka avulla voit miettiä aiheillesi tehokkainta muotoa, aikaa ja kanavaa.

Kuvaus kohdehenkilön päivärytmistä auttaa miettimään milloin on sopiva hetki lähettää lyhyitä viestejä ja milloin voisi kuvitella että kohdehenkilöllä on aikaa syventyä pidempiin pohdintoihin. Sillä pitkäkään teksti ei ole verkossa mahdottomuus, täytyy vain kohdata oikea lukija oikeaan aikaan.

Elävä kohdehenkilökuvaus auttaa myös sisältöjen ideoinnissa. Kun näet työpöytäsi päällä kohdehenkilösi kuvan ja tunnet hänen tarinan, niin mielikuvituksesi ja empatiasi lukijaa kohtaan heräävät. Kun osaat kuvitella minkälainen henkilö viestiäsi tulee lukemaan, niin ilmaisustasi tulee luontevaa ja rentoa. Kampanjasi edetessä huomaat kuinka mallihenkilöstä tulee tuttu, jopa ystävä, jolle on helppo kertoa vaikeitakin asioita.

Mallihenkilön suunnittelussa voit hyödyntää oikeaa tilastotietoa, kotisivujesi kävijätilastoja tai valistuneita arvauksia. Löydät verkosta paljon tietoa esimerkiksi Suomalaisten mediankäytöstä, sosiaalisen median aktiivisuudesta, alueesi väestöjakaumasta, ammateista ja vaikka mistä. Kampanjasi edetessä huomaat kyllä  mikä toimii ja mikä ei. Henkilökohtaisten kohtaamisten myötä voit muokata mallihenkilökuvausta. Kokemuksen myötä tunnet kohdehenkilösi tarkemmin ja osaat kohdentaa viestisi oikein.

Oikoteitä ei ole

Mitä aiemmin aloitat kampanjasi, sitä paremmin ehdit profiloitua valitsemiesi aiheiden asiantuntijana. Suunnittele huolella, mutta varo ettet jumitu liikaan hienosäätöön. Kokeile suunnitelmiasi keveästi ja seuraa reaktioita, kerrytä tiimillesi tietoa mikä toimii mikä ei. Tee sama uudelleen ja uudelleen, joka viikko aina vähän paremmin.

Käynnistä kampanja nyt!

Digitoimisto Kehittämö tarjoaa käyttöösi erityisesti vaalikampanjointiin suunnitellun Valittu-kotisivun. Sivusto on erittäin helppokäyttöinen ja edullinen (149€/vuosi). Saat kotisivun heti 14 päivän ilmaiseen koekäyttöön ja jos päätät tilata sivuston, niin varaamme niille haluamasi verkko-osoitteen (esim. ehdokkaanimi.fi) ja voit aloittaa kampanjoinnin.





Tutustu kampanjasivuihin maksutta




Mika Minkkinen

Mika Minkkinen