Kuntavaalit 2017

Analyysi: Miltä näyttää poliitikon kampanjasivu? (Osa yksi: donaldjtrump.com)

Suomalaiselle mikään ei ole hankalampaa kuin itsensä kehuminen. Poliitikolle se on kuitenkin ajoittain pakollista, sillä vaalit ovat kova koitos, jossa mitataan paitsi älyä ja soveliaisuutta, ennen kaikkea itsensämarkkinoimistaitoja. Siksi onkin hyvä kääntää katse maailman parhaisiin vaalikampanjoihin, analysoida kampanjasivuja ja ottaa oppia siitä miten ne toimivat ja niittävät menestystä.

Tässä blogisarjassa analysoin poliitikkojen kotisivuja sivujen suunnittelijan sekä digimarkkinoijan näkökulmasta. Tutkin miten poliitikon henkilökohtaiset kotisivut tai erilliset kampanjasivut toimivat markkinonitimielessä. Miten ne edistävät vaalikampanjoita, luovat näkyvyyttä, tai auttavat pitämään yhteyttä kannattajiin?

Etsin analysoitavaksi kiinnostavia toteutuksia koko poliittiselta kentältä ympäri maailman. Arvioinnin kohteena vain verkkopalvelut ja niiden suunnittelu, itse poliittisiin sisältöihin ja ehdokkaisiin en aio ottaa kantaa.

Voit seurata tätä kirjoitussarjaa tilaamalla Valittu-blogin uusimmat kirjoitukset sähköpostiisi tästä linkistä.

Koska alun tulee olla komea, aloitan heti maailman suurimmista vaalikampanjoista, Yhdysvaltojen presidentinvaaleista, jossa kaikki keinot ovat sallittuja, ehdokkaat rajumpia ja rahaa riittää kampanjointiin.

Analyysissä: donaldjtrump.com

Mitä analytiikka kertoo?

  • Sivustolta poistuu heti ensimmäisen sivun jälkeen 55.8% käyttäjistä.
  • Keskimäärin kävijät käyvät 2,12 sivulla vierailunsa aikana.
  • Keskimääräinen sivuillaoloaika on 2,41 minuuttia
  • useimmiten sivuille tullaan Googlen kautta (23,8% käynneistä)
  • Facebookista tulee 5,9% liikenteestä, Youtubesta 3,5% ja Twitteristä 2,5%
  • hillaryclinton.com sivulta tulee 1,8% kävijöistä ja sinne jatkaa 1,9% kävijöistä
  • 29,63% kävijöistä käy Lahjoita-sivulla, 6,91% verkkokaupassa

Tiedot perustuvat Alexa-palvelun kilpailija-analyysityökalun tietoihin. Luvut ovat 25.10.2016 päivän lukuja.

Oma verkko-osoite

Viimeisellä kierroksella Yhdysvaltain presidentinvaaleja ei tarvitse olla huolissaan hakukonenäkyvyydestä samaan tyyliin kuin esimerkiksi suomalaisissa kunnallisvaaleissa. Siitä huolimatta kampanjasivun osoite on nimetty selkeästi ehdokkaan nimellä. Trump kampanjoi oman kotisivunsa lisäksi myös trump2016.com osoitteella, joka vie tähän samalle sivulle. Huomattavaa on että noin 8% liikenteestä donaldjtrump.com sivuille tulee tuosta toisesta kampanjaosoitteesta.

Siitä huolimatta Trumpin kampanjasivu tulee hakutuloksissa vasta kuudentena (haettuna 24.10.2016), vasta twitter-profiilin, wikipedia-artikkelin ja kansainvälisten mediasivustojen (New York Times, CNN) jälkeen.

Etusivu

Donald Trumpin kampanjasivu sijaitsee osoitteessa donaldjtrump.com. Palvelun etusivu ohjaa uuden kävijän heti mainossivulle, jossa voi lahjoittaa kampanjaan.

Ennen varsinaista etusivua käyttäjä ohjataan lahjoituspalvelun mainokseen.
Ennen varsinaista etusivua käyttäjä ohjataan lahjoituspalvelun mainokseen.

Lahjoita sivun ohittamalla pääsee varsinaiselle etusivulle, joka on ensinäkemältä aika klassinen ja hillitty, mutta täynnä harkittuja toiminnallisuuksia, joiden avulla kampanjan kassaa ja kontaktilistoja täydennetään.

Avausnäkymä kampanjasivun alussa on hyvin rauhallinen, hillitty ja tyyliltään, ei hienostunut, vaan klassisen konstailematon.
Avausnäkymä kampanjasivun alussa on hyvin rauhallinen, hillitty ja tyyliltään, ei hienostunut, vaan klassisen konstailematon.

 

Be a Voter -tikkeri

Sivuille saavuttaessa ylimpänä kannustetaan rekisteröitymään äänestäjäksi – Be a Voter. Tämä ohjaa Republikaanipuolueen kotisivulle, jossa on yksinkertainen, mutta kekseliäs lomake, jossa pyydetään vain etunimi ja sukunimi – mutta, mutta, kun lomaketta täyttää, niin avautuu lomakkeeseen vielä muutama kenttä lisää.

Lomake vaikuttaa lyhyeltä, mutta siihen avautuu lisää täytettäviä kenttiä.
Lomake vaikuttaa lyhyeltä, mutta siihen avautuu lisää täytettäviä kenttiä.

Ovela toteutus, jolla kävijä houkutellaan aloittamaan täyttötyö, jota ei ehkä niin helposti keskeytä, vaikka eteen ilmestyykin muutama lisäkenttä. Jos taas ensinäkemältä olisi useita kenttiä näkyvissä, moni miettii täyttämisen liian työlääksi ja jättää homman tekemättä.

 

Navigaatiot

Kampanjassa sisällöt on selkeästi jaoteltu niin, että kampanjalogon vieressä sijaitsevasta päävalikosta löytyvät:

  • vaaliteemat
  • osavaltiokohtaiset sisällöt
  • linkki Seuraa kampanjaa -sivulle
  • aineistoa medialle
  • kampanjatuotteiden verkkokauppaan
  • linkki lahjoitussivulle

Lisäksi pienemässä valikossa on:

  • kampanjakalenteri
  • tietoa ehdokkaasta
  • kuvagalleria

Sivuston jaottelu on hyvin tiivis ja yksinkertainen. Sivuston keskeisimmät tavoitteet ovat lahjoitukset ja liittyminen kampanjan seuraajalistalle.

Pääkuva esittelee ehdokkaan ja kannustaa lahjoittamaan

Keskeisin elementti etusivun ensinäkymässä on koko sivun leveä kuva, jossa esiintyy ehdokas itse, Yhdysvaltojen lippu taustallaan. Suurin huomio näkymässä keskittyy lahjoita-toiminnallisuuteen.

Tämän kaltaisessa valtavan julkisuuden ympäröimässä kampanjassa voi olettaa, että harva tulee kampanjasivuille tutustuakseen ehdokkaaseen. Sivuilla vierailijoita voikin jo kosiskella osallistumaan kampanjaan rahallisesti tai ainakin antamaan yhteystietonsa.

Kuvan vieressä lukijan tunteisiin vetoava teksti, jossa maalaillaan vaaleista historiallisen tärkeää käännekohtaa ja äänestäjän päätöstä merkitykselliseksi.

Kampanjan tukimahdollisuudet

Heti pääkuvan alle rullatessa sivuilla vierailijaa kannustetaan liittymään kampanjan sähköpostilistalle.

Nopea ja yksinkertainen tapa kerätä kävijöiden sähköpostiosoitteiita.
Nopea ja yksinkertainen tapa kerätä kävijöiden sähköpostiosoitteiita.

Sähköpostilistalle ilmoittautumisen jälkeen kerrotaan vielä kuinka kampanjaa voi tukea rahallisesti.

Sähköpostilistojen avulla on mahdollista rakentaa vahvempaa sidettä kampanjan seuraajiin, kannustaa heitä mukaan kampanjatyöhön sekä tarjota koko kampanja-ajan viestejä vahvistamaan äänestyspäätöstä.

Monia tapoja lahjoittaa

Rahaa voi lahjoittaa monella tavalla esimerkiksi mobiilimaksuina tai vaikkapa soittamalla lahjoitusnumeroon.

Tarjolla on monta tapaa osallistua vaalikampanjaan.
Tarjolla on monta tapaa osallistua vaalikampanjaan.

Myös omaa aikaa voi lahjoittaa. Erikoisempi ja innovatiivisempi kampanjan tukitoimi on eräänlainen Trump Talk-soittopalvelu, jonka kautta kannattajat voivat osallistua kampanjatyöhön soittamalla kannatuspuheluita.

Ajankohtaista

Etusivun ajankohtainen sisältö on pääosin mediasta poimittuija juttutiivistelmia, linkkejä, kampanjavideoita ja medialle lähetettyjä tiedotteita.

Sisältö koostuu pääosin muussa mediassa julkaistuista jutuista.
Sisältö koostuu pääosin muussa mediassa julkaistuista jutuista.

Oma, suoraan äänestäjille suunnattu sisällöntuotanto keskittyy selkeästi sosiaalisen median kanaviin, jotka elävät kampanjassa vahvasti ja itsenäisesti, eikä niitä ole sen suuremmin edes linkitetty kampanjasivun sisältöihin.

Sivun alareunassa keveästi kaikki keskeinen

Kampanjasivu säilyttää tärkeimmät tavoitteensa aivan sivun viime riville asti. Kaikilla sisältösivuilla näkyvässä sivun alaosan infopalkissa (footer) vinkataan vielä kerran sivuston kävijälle lahjoitusmahdollisuudet, sosiaalisen median kanavat ja muut kampanjan seuraamistavat.

Alareunassa selkeät somelinkit ja pakolliset infotekstit
Alareunassa selkeät somelinkit ja pakolliset infotekstit.

Artikkelisivut

Koska sivuilla ei ole varsinaista blogia, on varsinainen yksittäisen artikkelin näkymä hyvin minimalistinen.

Edes sosiaalisen median jakonappeja ei näy kampanjasivun artikkelinäkymässä.
Edes sosiaalisen median jakonappeja ei näy kampanjasivun artikkelinäkymässä.

Normaalisti yksittäisen artikkelin sivu on etusivua tärkeämpi näkymä sivuston toimivuuden kannalta. Monesti artikkelinäkymässä tavoitellaan kolmea asiaa:

  1. sisällössä on paljon sellaisia avainsanoja, joiden yhteydessä Google julkisuutta halutaan.
  2. sisällön yhteydessä tarjotaan lisää sisältöä, jotta lukija tutustuu sivustonaihepiiriin syvemmin ja side lukijan kanssa syvenee.
  3. sisältö on helppo jakaa ja siihen kehoitetaan

Kaikki on kuitenkin toisin tämän mittaluokan kampanjassa. Jakonapit eivät ole niin oleellisia, koska sosiaalisen median kanavat elävät täysin itsenäistä elämäänsä. Tekstin lopussa on linkki edelliseen ja seuraavaan artikkeliin, ja sivussa kuukausiarkisto. Nämä ovat kuitenkin hyvin vaatimattomasti tyyliteltyjä ja eivät huuda huomiota kaikkein houkuttelevimmalla tavalla.

Mitä oppeja tästä sivusta voi ottaa kotimaiseen vaalikampanjointiin?

  1. Tärkein oppi on tarkka fokus. Se että sivusto keskittyy tavoittelemaan vain muutamaa asiaa. Trumpin sivut ovat hyvä esimerkki siitä, kuinka sivustolla kerätään ennenkaikkea lahjoituksia kampanjakassaan, toisekseen liittymistä kampanjan sähköpostilistoille ja kolmanneksi kerrotaan kampanjan etenemisestä.ELI -> Kampanjasivuilla tulee olla selkeitä ja loppuun asti mietittyjä toimintoja, joita haluamme että sivuilla vierailijat tekevät. Esimerkiksi sähköpostilistan kerääminen on tehokas keino säilyttää kontakti sivuilla kerran vierailleisiin.
  2. Valikosta kannattaa tehdä lyhyt ja selkeä, miettiä muutama keskeinen asia, jota kampanjasivuilla tulee olla ja keskittyä niissä mahdollisimman laadukkaaseen sisällöntuotantoon.

Jos itse olet ehdokkaana tai vaalikampanjassa muuten mukana ja pohdit mistä saisi helpot kotisivut ja oma verkko-osoite, niin suosittelen tutustumaan Digitoimisto Kehittämön vaalikampanjointiin suunniteltuun Valittu-palveluun, jossa saat käyttöösi monta tässäkin analyysissä esiintynyttä toiminnallisuutta vaalikampanjasi kotisivuille.

Vaikka sinulla olisi jo omat kotisivut jo käytössäsi, niin seuraa tätä blogisarjaa, moni näistä vinkeistä on pienellä vaivalla toteutettavissa mihin tahansa kotisivupalveluun.

Mika Minkkinen

Mika Minkkinen